Efter stora motsättningar på Uddevalla Brukshundklubb kände vi att det behövdes en ny (bruks) hundklubb, där man tog vara på all den kunskap som många hade opch att man skulle försöka skapa ett gemytligt klimat för träning, samvaro och kursverksamhet där medlemmen står i centrum. Och inte en anställd. Detta var i varje fall min målsättning.
Per ringde till kommunen och frågade om något skulle passa, jodå dom hade en stuga som skulle bli ledig den 1:e Juli och den låg ovanför dynamitbacken, ett torpställe som heter Råhagen.
Visserligen omodernt, men perfekt läge tyckte vi.
Vi sammankallade till ett möte för att se hur många som skulle vara intresserade. Mötet hölls i Trubadurens samlingslokal den 31/5 19.00 1995 och det kom ett trettiofemtal personer, många mer än vi från början tror. Vi lade fram vårat förslag och alla var positiva, mötet beslutade också att vi skulle ansöka om att bli brukshundklubb. Vi valde därefter en interimstyrelse, som skulle jobba vidare med detta fram till årsmötet i februari.
Vi hade en arbetshelg i juni där vi skulle såga ner träd och slå gräset för att se hur planernaa såg ut. Många ställde upp, träd låg huller om buller. Per fick för sig att gå ner till grannen för att bekanta sig med honom, det visade att han hade en skogstraktor, så han kom upp och körde undan mycket av träden. Sture hade tagit sin traktor och kört från Munkedal (nästan) och in till Råhagen. Vi kopplade på slåtteragregatet som vi lånat och Sture började slå hela planerna, ett digert arbete, köra på okänd mark i högt gräs och sly, men det hela gick bra och Sture körde bara fast en gång (förståeligt det var mitt i ett dike som var dyngsurt) som tur var fanns grannen på plats med sin traktor och kunde dra loss honom. Sedan krattade vi hela planen och körde undan gräset med bil och släpkärra. Oj vilka stora planer det blev! Hur skall vi få råd att göra iordning dom?
Under AFBv:s läger, vecka 28 – 1995 fick R.H.K sättas upp ett tält vid Bjursjöstugan där det såldes öl och mycket goda hamburgare, Råhagare.
Stig, Tommy och även Viola skötte försäljningen av dessa hungersläckare och råhagens första inkomst var ett faktum – 3.989, 60 kr.
Den 10:e augusti hade vi ”medlemsmöte” och dom första medlemskorten blev utskrivna, för en kostnad på 200 kr i medlemsavgift. Dom fösta pengarna hade nu kommit in till R.H.K (medlemsavgift och inkomst från tältet) undrar om det kan räcka till att göra iordning planerna? (förutom hyran till stugan). Vi tog upp lite branschfolk som tittade på marken och lyssnade till våra önskemål (så mycket arbete som möjligt, helst nästan gratis) detta gick naturligtvis inte men vi fick in lite prisuppgifter (ca 20.000 för att göra iordning hela ytan) och förstod att det inte skulle räcka långt, därför fick en med slaghack komma och som skulle köra över området mer än en gång (denna maskin jämnar även ut lite ojämnheter) och marken framför stugan blev ganska bra i förhållande till kostnaden
Vi fick lov att vara med i Studiefrämjandet och fick samma avtal som UBHK.
Nu börjar snart kurserna, medlemmarna har spridit lappar och satt upp dom på strategiska platser, många av lapparna blev ner-rivna ganska omgående av illvilliga människor, men dom satte upp nya (envisa är vi, skulle detta gått annars) Anmälningarna kom, av olika anledningar många hört talas om splittringen och valde oss i stället, för dom hade dåliga erfarenheter av U.B.H.K och vissa människor där. Andra hade bara läst våra lappar. Det anmälde sig 24 fördelade på valp, 5st, 14st grundkurs, spår 3 st. sen tillkom det deltagare under kursernas gång. Detta resultat tycker jag är bra för en klubb som bara funnits en månad. Klubben hyrde en C-plan Rimnersvallen till kurserna, vilken plan!
Slätare än en golfgreen, lätt att gå på (kursarna kanske blir bortskämda) samt att vi hyrde fridhems grusplan till onsdagsträningarna, dom som tränade på fridhem fick betala 5kr/gången, och kanske tyckte en del att detta skulle ingå i medlemsavgiften, (det var ganska få som deltog) men vi hade stort behov av pengar till planerna så vi tyckte att vi ionte hade råd med att betala hela hyran till detta ändamål.
Medlemmana valde också en kommité som skulle hålla i poängpromenader, så under hösten genomfördes det även 2st poängpromenader där vi också sålde korv & dyl. Pengarna kommer in, men vi har också utgifter, hur skall vi få råd att fixa planerna?
En man vid Kjell Olsson frågade om han kunde få hjälpa till att ”fixa och dona” lite i och runt stugan (en sån fråga till en nystartad klubb) ni har väl själva sett resultatet av den frågan just nu så har han ett alu-arbete hos oss och skall så ha fram till mitten av september 1996. därefter hoppas jag att han får ett riktigt jobb, vi är ju nu många som kan rekommendera honom.
Under hösten inköptes ett elagregat. (3000kr + moms) för att vi skulle ha möjlighet att vistas i stugan även under mörkrets intåg, samt lysrör och kabel inköptes och installerades av Arvid L & Peter S. Nu visade det sig vara tungt att veva igång agregatet för en del så vi bestämde att när ekonomin tillåter skall vi köpa ett nytt med elstart (2-3 år? egen tanke)
Råhagens första fest var också ett faktum. Det var mycket trevligt, många kom, det grillades, skrattades och det dracks. på hemvägen var det visst någon som först gör en piruett och ville kolla diket (och se så att det ej var tätt kanske.
Luciafesten var den 15:e december vi eldade ris framför stugan, och det fans fiskdamm för barnen , den avlöpte väldigt lugnt.
Under vintern var aktiviteten på klubben ganska låg, snön låg djup på apellplanerna och vägen dit var ibland ganska halkig. Några medlemmar var antagligen missnöjda med parkeringsmöjligheterna för dom hittade egna p-platser (i dikena). En annan åkte skidor dit, när det knappt fanns snö.
Våren kommer och med den entusiasmen, nya kurser startar med ca 30st man tänker då än en gång på apellplanerna och man vill ju gärna ha belysning på dom också. Nu har vi blivit realistiska och förstått att vi ”bara ” kan göra en del av planen (fast ändå så mycket som möjligt) nu skall vi få ordning på planerna. Ett par andra blir också så entusiastiska så dom försöker ta bort björken vid infartewn med sina bilar (backar på av misstag).
Klubbn får en möjlighet att vakta på fridhem inför mässan, vi tar naturligtvis den chansen och tycker att detta måste vi klara, det betyder ändå 20.000kr till klubben (pengarna behövs till planerna) vi genomförde första vakten med mycket god uppslutning. Det var riktigt roligt att ringa runt till er alla som ville men ej kunde vill jag framföra ett stort TACK å klubbens vägnar. Ni andra ställer säkert upp nästa gång, eller hur?
Pengarna från vakten har skapat en möjlighet att iordningställa planerna från äppelträdet mot stugan och ner mot vägen samt att vi rensar diken och flyttar diket lite och rensar bort lite stubbar och sten, Det planeras att arbetena skall börja så att vi kan så gräsfröna i augusti. Jag vill här passa på att tacka Beppe som har fdått en del cementrör + transport till skänks ifrån sitt arbete.
Stugan är i behov av lite renovering. Kjell har börjat sitt alu och börjar renovera på övervåningen. Någon kommer på att man skulle kunna riva väggen mellan dom två små rummen på undervåningen för att få en större lokal, tänkt och sagt, vi köpte järnbalk (att hålla taket med efter rivningen) stöttade taket provisoriskt och rev väggen, kakelugnen i det inre rummet åkte också med, den var ändå inte funktionsduglig. Klubben ansökte hos Thordénstiftelsen för att få pengar till uppvärmning så att man kunde använda stugan året om och blev beviljade 10.000 kr. Peter hade ringt runt för att kolla uppvärmningsmöjligheterna och hittat en kamin som drivs av eldningsolja, kaminen köptes in. Den skall få stå där kakelugnen var. Klubben ansökte även hos kommunen och blev beviljade 6.000 kr i bidrag. Kjell har också renoverat undervåningen där väggen revs samt målat stugan och vedboden + en massa annat, tex jämnat ut planen framför stugan.
Vårat elagregat har lämnat in, det började ryka ur den (man kanske kan sälja den som rökgenerator till ett discotek) renoveringsarbetena tog knäcken på apparaten. Peter kollade upp möjligheterna att köpa ett nytt med elstart och sladd så att man kunde starta upp det från ingången och fick tag i ett för 16.500 kr som inköptes (och min egna tanke om 2-3 år var därmed utslagen).
Det genomfördes också en drive in utställning under fjordfestivalen med ett drygt 50 tal utställare, samt att Viola och Lena sålde korv, dricka och Råhagare (150g hamburgare med bröd, dressing, sallad och rå lök) så svetten lackade. Under uppsättningen av tältet kom det några och sa att vi satt upp tältet på fel plats, det skulle vara på andra sidan vägen för att det skulle stämma bättre med start och mål. Dom hade blivit lovade att kommunens ”gubbar” skulle sätta upp deras tält och dom trodde det var vi (såg vi ut som kommunalarbetare?)
Under vecka 28-1996 då hade sin lägervecka. fick råhagen än en gång förtroendet att sätta upp öltältet. Stig och Tommy langade råhagare och öl och deltagare var mycket nöjda över det. (en äkta råhagare är det sällan man kan köpa) samt att fyra personer var inhysta i klubbstugan till en kostnad av 200/person och dom var mycket nöjda över vår stuga. Tältet gav circa 4.000 kr och 800 kr gav övernattningarna i stugan.
Arbetet med planerna började under vecka 29 – 1996 med att en traktorgrävare kom 08:00 måndag morgon och började rensa bort stubbar och sten, sen grävdes dikena efter det grävdes det för cementkulverten rören lades i och det återfylldes. Vi blev också rekomenderade att lägga dränering i det gamla diket upp mot stugan. så vi köpte 75 meter cocosslang för ca 1.600 kr. och ett gruslass för 700 kr och första dagen var avklarad.
Nästa morgon inleddes med grävning för dräneringen och avloppet från köket samt att det återfylldes. Sen sänktes kullen vid den stora stenen och den övre planen fick en avrensning samt att hålen för belysningsstolparna blev grävda. Sen tog vi bort två stubbar i gräsmattan vid stugan samt att infarten breddades och grusades och grävningen var avslutad (endast 20 timmar sammanlagt).
På torsdagen kom det en man som plöjde det område som skall göras i ordning, detta tog 4 timmar och sen skall det fräsas om någon vecka.
Fräsningen gjordes måndagen 29/7 jag, Gunilla, Peter S och Clabbevar beordrade dit för att plocka stenx. Aimo anslöt sig också senare till stenplockningen. Mycket sten blev det. Vill håll på mellan halv fem och halv tio. Dagen efter skulle vi harva för att jämna ut det ytterligare. Jag hyrde en traktor av en kompis den harven han hade var ej utrustad med sladdplankor(plåtbitar som ner i framkanten som jämnar) så jag ringde till Andrésens maskin i kuröd och frågadre om dom hade en harv med plankor att hyra ut jag förklarade vad och var vi skulle ha den (nystartad klubb med lite pengar) och vi fick låna en utan kostnad. Under arbetets gång kom Aimo upp och släpade sten, ”mycket torvor blev det också” sen skrapade jag vägen lite och dagen var slut efter 6 timmar.
Lördag 3/8 samlades ett tiotal personer för att kratta bort dom värsta torvorna samt stenar. Vi började vid stugan och tog det värsta men under förflyttningen framåt blev vi nogrannare och tog det mesta, resultatet blev mycket bra. Nu blev vi inte färdiga utan fortsatte på tisdag kväll också. Tisdagen den 13/8 hade vi planerat att köra undan tovhögarna, jag hyrde traktor med bakskopa för ändamålet. Det var ca 15 personer samlade. Jag körde med traktorn men det kördes också med två skottkärror, starkt gjort tycker jag. Det är verkligen ett slitgöra, men vi fick inte bort allt så vi fick fortsätta även på onsdagen med samma upplägg. För att planera sådd på lördagen den 17/8 då måste allt vara borta och så blev det.
Fredag kväll var jag och Mats uppe vid stugan för att förbereda sådden, vi spikade ihop sladden som bestod av 6st sprängmattor, 1 regel och 16 spik. samt att vi lastade såmaskinen. Lördag samlades vi klockan tio och började med att sladda ytan och sen började Mats, Monica J, Peter F och Carina G med att så. Peter S, Aimo, Stig kom också sen. Jag kopplade timmerkärran och körde bort ris under tiden. När det var klart satte vi på konstgödselspridare och lade på 300kg gödning sen vältade jag över alltihopa 2 ggr och allting var klart, nu kan vi bara vänta på vädrets makter.
Under AFBv:s läger, vecka 28 – 1995 fick R.H.K sättas upp ett tält vid Bjursjöstugan där det såldes öl och mycket goda hamburgare, Råhagare.
Stig, Tommy och även Viola skötte försäljningen av dessa hungersläckare och råhagens första inkomst var ett faktum – 3.989, 60 kr.
Den 10:e augusti hade vi ”medlemsmöte” och dom första medlemskorten blev utskrivna, för en kostnad på 200 kr i medlemsavgift. Dom fösta pengarna hade nu kommit in till R.H.K (medlemsavgift och inkomst från tältet) undrar om det kan räcka till att göra iordning planerna? (förutom hyran till stugan). Vi tog upp lite branschfolk som tittade på marken och lyssnade till våra önskemål (så mycket arbete som möjligt, helst nästan gratis) detta gick naturligtvis inte men vi fick in lite prisuppgifter (ca 20.000 för att göra iordning hela ytan) och förstod att det inte skulle räcka långt, därför fick en med slaghack komma och som skulle köra över området mer än en gång (denna maskin jämnar även ut lite ojämnheter) och marken framför stugan blev ganska bra i förhållande till kostnaden
En nystartadklubb som har gjort så här mycket på ett år (det har funnits och finns ännu mycket att göra) och har inte en krona i lån, tycker jag är helt otroligt, så sträck på er medlemmar som deltagit mer eller mindre i våra verksamheter (öltält, poängpromenader, köket, vakten, kurser, ansökt om bidrag, klädförsäljning, utställning, korvkiosken, apellplanerna mm) tycker jag verkar mycket lovande för framtiden. Så till alla som jobbat för klubben (och er själva) i olika sammanhang vill jag än en gång rikta ett stort TACK!
Som ni märker finns det olika verksamheter, alla är inte upptagna här, och andra tillkommer när vi blir Brukshundklubb (tävlingskommmité, hjälp vid tävlingar, korning, muh, tjänstehundsutbildning, ev klubbtidning + mycket mer) Till alla som vill finns det en plats för (det tycker jag är en klubbs många uppgifter) var inte rädda för att säga till eller fråga om det behövs hjälp, ni kommer säkert och mycket välkommet in i verksamheten också, hoppas jag. Tänk på att alla bäckar små….!
Några ord på vägen
Behandla alla som du själv vill bli behandlad (tänkvärt eller hur)
Skratta med varandra och inte åt varandra.
Tänk på att den som talar illa om andra i din närvaro, talar illa om dig i din frånvaro.
Men framför allt försök att prata med varandra och inte om varandra.